7 Punca Bibir Kering & Merekah

Wanita memang sinonim dengan sikap obses kepada kecantikan. Tidak kiralah sama ada kecantikan kulit, muka, mahupun tubuh badan. Semua ni buat kita jadi runsing kan? Sentiasa fikir macam mana nak dapatkan kulit yang flawless, nak tubuh badan menawan, bibir yang mungil dan banyak lagi. Jadi harini Beauty Jane nak fokus pada cerita bibir. Pastinya memang ramai kaum wanita yang ada masalah bibir terlalu kering sampai merekah! Dah merekah tu satu hal, berdarah pula tu. Dah tak pasal-pasal pergi kerja atau ke kelas dengan bibir pucat tanpa lipstick. Sebab apa? Sebab kalau pakai lipstick, masuk dekat celah-celah bibir yang merekah. Bibir rasa pedih dan tak sedap mata orang memandang bila lipstick tu tak smooth atas bibir. Jadi apa sebenarnya punca bibir kita kering dan merekah ni? Meh sini Kak Jane nak kongsi.

  • Pencemaran udara 
  • Perubahan suhu yang boleh menyebabkan bibir tidak dapat beradaptasi sehingga bibir menjadi kering serta pecah-pecah. Contohnya apabila kita melawat atau menetap di negara yang mempunyai 4 musim.
  • Makan makanan yang terlalu masam atau masin.
  • Tabiat merokok, pengambilan caffein secara berlebihan.
  • Kurang pengambilan buah-buahan serta sayur-sayuran.
  • Dehidrasi atau kurangnya minum air putih.
  • Menggunakan kosmetik (pelembab bibir atau lipstick) yang mengandungi bahan-bahan kimia yang terlalu tinggi atau alergi terhadap barangan kosmetik
  • Menggunakan ubat gigi yang mengandungi sodium lauryl sulfate yang boleh menyebabkan bibir kering.
  • Tabiat suka membasahi bibir dengan air liur.
Jadi macam mana cara untuk mencegah bibir dari kering dan menggelupas?

Minum air putih lapan gelas sehari.
Pengambilan air putih yang secukupnya dapat membantu mencegah berlakunya dehidrasi yang mengakibatkan bibir kering dan merekah. 

Image result for plain water


Pengambilan nutrisi yang secukupnya.
Makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi vitamin C, B, E dan mineral. Sebagai contohnya buah oren dan epal hijau. 


Menggunakan minyak zaitun atau madu 
Berikut merupakan petua tradisional untuk mengelakkan bibir daripada kering, Lakukan urutan bibir dengan menggunakan madu atau minyak zaitun kerana urutan akan membantu melancarkan sistem peredaran darah pada bibir seterusnya menyihatkan bibir. 


Menggunakan pelembab bibir yang sesuai
Bagi Kak Jane, pelembab bibir yang paling sesuai dan selesa untuk dipakai pastinya  Lipstick Collagen Pro Injection dari Nur'Asia Cosmetic. Dah banyak kali saya bertukar pelembab bibir, pakai sikit je terus dah taknak sebab tak bawa kesan apa-apa pun dekat bibir. Sama je tekstur bibir tak berubah sampai la Kak Jane jumpa Lipstick Collagen Pro Injection dari Nur'Asia ni. Terus setia dan tak beli pelembab lain dah. Guna sampai habis lepastu repeat order lagi! Nak tau apa yang best sangat Lipstick dari Nur'Asia ni? Dan kenapa namanya Nur'Asia Magic Lipstick Collagen?



Ini adalah kerana lipstik serbaguna ini mampu membaik, merawat, menyeri dan mencantikkan bibir, termasuk ulser. Selain itu, ia juga mampu menyembuh masalah-masalah di kulit seperti kayap, luka-luka kecil, keringkan jerawat, gatal-gatal dan juga bintik-bintik merah atau ruam. Bagi saya yang malas nak bawa banyak kelengkapan kosmetik bila keluar, Lipstick Collagen Pro Injection dari Nur'Asia ni memang best dan senang dibawa, Saiz nya yang kecil mampu dimuatkan dalam pouch. Jadi senang lah nak touch up lepas makan. Kak Jane selalu gunakan sebagai blusher  dan bentukkan kening juga. Memang best lah! Kalau nak dapatkan Lipstick Collagen Pro Injection dari Nur'Asia ni, boleh like Official Facebook Page Nur'Asia & place your order now! Bukan sahaja di Malaysia, si cantik manis dari Singapura pun boleh dapatkan produk ni sebab pengasas produk, Don Aiman Untung Berganda dah melebarkan sayap perniagaannya di negara jiran. Boleh whatsapp di +60128222839 untuk order. Jom sekarang?




Sampai jumpa lagi dalam post akan datang ok? Salam beauty dari Kak Jane! 


Comments

Popular posts from this blog

Apa Itu Penyakit Kayap?

Bibir Perokok : Tips Mendapatkan Bibir Merah