Cara Mengatasi dan Merawat Bibir Kering di Bulan Ramadhan


Assalamualaikum dan selamat berpuasa semuanya. Berjumpa lagi dengan Kak Jane dalam entry keempat ni. Amacam sihat tak semua? Dah hampir seminggu kita berpuasa kan? Yang tengah suap anak makan tu jangan tersuap diri sendiri pulak hehe! Kak Jane harini kering betul rasa tekak sebab terlalu penat dan terlajak sahur. Bukan setakat tekak lah, bibir Kak Jane habis pecah-pecah sebab kurang air. Bibir kering ni memang kebiasaanya terjadi dalam bulan Ramadhan disebabkan tubuh mengalami dehidrasi. Mesti korang pun pernah alami benda yang sama kan?

Untuk mengatasi dan mencegah bibir kering dan pecah-pecah, minum banyak air putih semasa sahur dan pada waktu malam. Pengambilan buah-buahan atau sayur yang kaya dengan kandungan air juga amat digalakkan. Dalam entry kali ni, Kak Jane nak menerapkan beberapa tips mengatasi bibir kering sekali lagi.


TIPS MENGATASI MASALAH BIBIR KERING 


1) Elakkan makanan yang terlalu masin dan pedas

Makanan yang masin akan membuat mulut dan bibir menjadi terlalu kering sehingga mengakibatkan bibir pecah-pecah. 

2) Skrub Bibir

Kulit bibir yang kering sebaiknya di skrub seminggu sekali. Campurkan gula pasir dan madu kemudian gosokkan pada permukaan bibir dan biarkan sehingga 5-10 miniy kemudian dibilas. Pengelupasan kulit mati di bibir akan membuatkan bibir tampak lebih mungil, lembab dan kemerah-merahan.



3) Minum air putih 8 gelas sehari

Bila menyebut tentang bulan puasa, pasti ramai yang ragu-ragu bagaimana untuk mengamalkan minum air mencukupi seperti yang disarankan iaitu sebanyak 8 gelas sehari. Jangan risau, Kak Jane kongsikan kepada pembaca semua cara-cara pengambilan air di bulan puasa — bermula semasa berbuka puasa, sehinggalah sewaktu bersahur, cukup 8 gelas sehari.

4) Pengambilan nutrisi yang secukupnya.

Makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi vitamin C, B, E dan mineral. Sebagai contohnya buah oren dan epal hijau. 

5) Menggunakan pelembab bibir yang sesuai.

Kalau you guys tanya Kak Jane, pelembab bibir yang paling sesuai dan selesa untuk dipakai of course lah Nur'Asia Magic Lipstick Collagen. Dah banyak kali bertukar pelembab bibir, pakai sikit je terus dah taknak sebab tak bawa kesan apa-apa pun dekat bibir. Sama je tekstur bibir tak berubah sampai la Kak Jane jumpa Nur'Asia Magic Lipstick Collagen ni. Terus setia dan tak beli pelembab lain dah. Guna sampai habis lepastu repeat order lagi!




Kak Jane tak perlu risau dah bibir kering, pecah-pecah dan kusam masa bulan puasa ni sebab Lipstik Magis ni memang sentiasa ada dalam handbag hakak. Kadang-kadang bila kering sangat mulut dan bibir, ulser pun senang je jadi dalam mulut atau di bibir. Betul tak? So dengan adanya Nur'Asia Magic Lipstick Collagen Pro Injection, Kak Jane korang dah tak risau dah! Boleh sapukan je pada ulser tu, esok dah kecut terus. Lega! Magic Lipstick Collagen dari Nur'Asia ni produk mesra wudhuk tau, jadi tak perlu risau nak tanggalkan guna makeup remover. Boleh terus ambil wudhuk macam biasa. 

Kalau nak dapatkan Lipstick Collagen Pro Injection dari Nur'Asia ni, boleh like Official Facebook Page Nur'Asia & place your order now! Bukan sahaja di Malaysia, jiran dari negara seberang pun boleh dapatkan produk ni sebab Alhamdulillah lipstik magis ni mendapat sambutan hangat di Singapura. Boleh whatsapp di +60128222839 untuk order. Dah tunggu apa lagi tu?



Jumpa Kak Jane lagi in next entry ye. Selamat berbuka puasa dan Salam beauty untuk semua! 💗💗💗

Comments

Popular posts from this blog

Apa Itu Penyakit Kayap?

Bibir Perokok : Tips Mendapatkan Bibir Merah

7 Punca Bibir Kering & Merekah